www.ele.hu
  • Börze kínálat
  • Áramkörmodul
  • Technológia
  • Gép-Ész
  • Szaki-baki
  • Foto Sarok

Főmenü

Felhasználói Menü

Alkatrészek:

Alkatrészek
Nyomtatottáramkör
Müszerek

Vásárlókosár

A kosara üres
Impresszum: Szerkeszti ELEHU! site-gazda GERCO Elektronika szerviz
GPK1 Gépkocsi Akkumulátor Feszültségmérõ
Áramkörmodulok
Írta: elight   
2009. március 12. csütörtök, 11:19

Gépkocsi akkumulátor feszültség mérése:

 

Gyakran elõfordul, hogy visznek tõlünk panel-feszültségmérõ modult. Ez egy egyszerû kisméretû egység , amellyel egy fix pont feszültségét folyamatosan kontrollálhatjuk. A mûködéshez és a háttérvilágításhoz a modult egyetlen elemrõl táplálhatjuk. A bemenetére kötött osztó ellenállásokkal különbözõ tartományokban mérhetünk egyen feszültséget. De errõl már volt szó a GYIK, (gyakran feltett kérdések) rovatunkban. Az is elõfordul néha, egy - egy mûszert lógó orral hoznak vissza, mert tönkrement. A beszélgetés során kiderül, hogy nem alaposan tanulmányozták végig a mellékelt tájékoztatót. Legtöbbször nem tartják be azt az alapszabályt, hogy a tápfeszültség és a mérendõ kör nem közösíthetõ. Ezek a problémák a tapasztalatom szerint leginkább a gépkocsis alkalmazásokban jelentkeznek.  

A képen egy panelméter bekötése látható . A bal oldalra alaphelyzetben 200mV-ot köthetünk maximum. Ha a bemenetekre egy elõtét ellenállásosztót is kötünk a mérettartomány kiterjeszthetõ. A jobboldali kapcsokra egy telepet, vagy maximum 12V-os egyenfeszültséget köthetünk. Az elsõ  probléma itt jelentkezik , a gépkocsi akkumulátorok feszültsége meghaladja a 12V-ot, sõt töltés esetén már 13,6 V körüli is lehet. Ezt a panelméter nem biztos, hogy huzamosan kibírja. A másik már említett probléma , hogy a mérõ kör és a telep kapcsait nem közösíthetjük.. A gépkocsiban pedig egy közös testelésû áramkörbe van az összes fogyasztó bekötve. Egy pótló elem beépítése megoldaná a problémát , de kimerülésének figyelése és cseréje eléggé macerás. Mit is tegyünk? Egy érdekes kis alkatrész , a DC-DC konverter adhat a problémára elfogadható megoldást. Ennek az alkatrésznek a bemenete és a kimenete galvanikusan elszigetelt egymástól. A bemeneti egyenfeszültség ennek ellenére a leválasztott kimeneten megjelenik. Többféle feszültségértékben is gyártják. Az esetünkben 12V / 12 V átalakítóra lesz szükségünk. Ennek a feszültségét egy zener diódával csökkentjük a szükséges telep feszültségre. Segítségével elválasztva a táplálást , a gépkocsi áramkörben ugyanarról a feszültségrõl táplálhatjuk a Voltmérõt mint amelyiket mérni szeretnénk. Az áramkör megfelelõ átalakítással 12 és 24V-os akkuk mérésére is kialakítható.



Mivel 20V-os méréstartományban mérünk, a tizedes pontot is át kell állítani. Ehhez a panelméteren látható jumperek ( forraszhidak ) közül a 3-at el kell távolítani és a 2-est össze kell zárni egy ónpöttyel.

 A képen a doboz látható a kivágással. Az email címünkön érdeklõdni lehet egyéb dobozok és kijelzõk felõl is. Vállaljuk CNC gépünkön más típusú fém és müanyag dobozok rajz szerinti  kivágását is.

 

A képen a gépkocsi feszültségkijelzõ panelje látható.  

 

Termék : GPK1 | Gépkocsi LCD panelméter komplett szerelve | Egységár : Ft 4,950
 

Termék : GPK1N | Gépkocsi panelméter áramkörilap | Egységár : Ft 500
 

Termék : GPK1L | Gépkocsi panelméter LCD kijelz? | Egységár : Ft 1,950
 

Termék : GPK1D | Gépkocsi panelméter doboza | Egységár : Ft 480
 

Módosítás dátuma: 2009. május 16. szombat, 21:13
 

Ajánlatunk:

Alkatreszkinalat: ELEKTROLIGHT.

Impresszum: Szerkeszti ELEHU! site-gazda GERCO Elektronika szerviz